El-funderingar

Nu är det dags att bestämma sig för vilka ändringar vi ska göra på elritningarna. Vi har funderat ganska länge men i veckan är det dags att skicka iväg ritningarna till elektrikern och få veta vad kalaset kommer att kosta.

Jag har varit helt besatt av belysning under de sista veckorna och under förra veckan gick jag in på Ljusglimten i stan för att kolla in lampor. När jag pratade med en säljare där fick jag veta att dom erbjuder en tjänst som innebär att dom hjälper till med ljussättning av hus (inklusive besök i huset). Det kostade bara 2000 kr vilket jag tycker låter väldigt prisvärt. Men det fanns inte en chans att dom skulle hinna hjälpa oss med så kort varsel så istället var jag där ca 45 min i Lördags och pratade med deras belysningsexpert Mathias.

Vi gick igenom ritningarna och jag berättade hur vi tänkt. Han kom med massor av bra tips och det bästa var att han avrådde från inbyggda spots. Jag har velat hit och dit och nu fick jag bekräftat att jag tänkt rätt med att istället kolla in en skena med spots eller något annat för att lysa upp hörnet bakom matsalsbordet.

Det enda som var lite jobbigt var att han absolut tyckte att vi skulle bygga in spots i fönsternischen. Vi som bestämt att vi inte ska göra det. Hmmm… nu måste vi kanske kolla vad det kostar iaf. Det är ju trots allt väldigt snyggt och kanske ångrar vi oss om vi inte gör det.

Det känns jätteskönt att ha pratat med ett proffs och fått bekräftat att vi inte tänkt helt galet. Nu återstår det att se om vi kan hålla oss inom budgeten…

Detta inlägg publicerades i El och belysning, Hus. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till El-funderingar

  1. Mikael skriver:

    Vi har fått ett pris på 600 kr/st på 1w LED-spotar till våra fönster, monterat och klart. Kolla med byggledaren att det är OK eftersom man bryter tätskiktet i Myresjöhus. Vår elektriker föreslog att man skulle ha två spotar i varje fönster, vilket vi funderar på, men vi behöver se hela kostnaden först. Det är mycket roligt som skall med:-)

    Vi har valt bort spotar helt, det börjar kännas lite gammalt och dessutom vad gör man när man tröttnat? Vi har istället utökat antalet takkontakter rejält och kommer satsa på flera plafonder och dimmer i varje rum.

    //Mikael

    • famnystrom skriver:

      Så bra att höra att det finns ett sätt att montera spot i fönstren i Myresjöhus. Det var en överraskning för oss att vi inte kan ändra elen i ytterväggarna. Bra tips att kolla med byggledaren.

      Ja, jag tror att det är rätt beslut att skippa spot i taket. Ljusexperten som jag pratade med avrådde som sagt eftersom det inte går att ändra när man lessnat.
      /Hanna

    • Daniel skriver:

      Hej Mikael!
      Jag hörde mig för angående spottar i fönstersmygen,svaret jag fick av elektrikern var 1500kr styck monterat och klart (LED-Spottar). Samma pris fick jag för övriga spottar i huset. Så om du har fått pris på 600kr styck för spottar i fönstersmygen,då blir man ju nyfiken på i vilken stad han jobbar i.
      Daniel

  2. Camilla skriver:

    Hamna på din/eran blogg av ren slump men det var extra kul då jag med familj är bosatta i just skeda udde. Lycka till med huset och inflytt!

Lämna en kommentar